Zomervoorbereidingen
De belangrijkste op een rij:
– Koop een bescherming die geen minerale of chemische filters bevat. Een chemische filter geeft vaak allergische reacties en een minerale filter bevat zinkoxide die de witte kleur veroorzaken op de huid.
Hannah gebruikt de absorberende filter bescherming. Dit houdt in dat zowel de UVA als UVB stralen worden tegengehouden maar het overige licht wel wordt opgenomen door de huid. En de Hannah zon-producten beschermen de huid tegen vroegtijdige veroudering doordat deze de schadelijke werking van de zon weer herstellen.
– Goed om te weten is dat geen enkele zonnebrand 100% beschermt!
– Een hoge factor biedt wel bescherming, maar tussen de Factor 30 en Factor 50 zit weinig verschil!
– Zo beschermt Factor 30 voor 96,6% tegen UVA en UVB straling en Factor 50 voor 98%
– Hoe hoger de factor hoe groter de kans op allergieën
– SPF staat voor Sun Protector Factor en beschermt tegen UVB-straling. Naast UVB zijn er ook UVA stralingen. UVA-straling dringt het diepst in de huid door en versnelt de huidveroudering. UVB-straling geeft verbranding aan je huid. Het is belangrijk om een zonbeschermingsproduct te kopen die zowel tegen UVA als UVB beschermt.

Het KWF kankerbestrijding adviseert bij dagelijkse buitenactiviteiten Factor 15. Ga je zonnen of op vakantie naar de zon gebruik dan een Factor 30.
– Breng een zonbeschermingsproduct altijd een half uur voor je de zon in gaat aan. Om je bescherming optimaal te houden om de twee uur opnieuw smeren of vaker bij zweten of zwemmen.
– Dit betekent niet doordat je opnieuw smeert, hierdoor langer in de zon kan doorbrengen. Als je huidtype 2-3 hebt, de Europese huid, is de gemiddelde tijd die je in de zon kan doorbrengen zonder bescherming en dat je net niet verbrand, 10-30 minuten.
Een Factor 15 beschermt je huid dan ( Factor)15 x 10-30 min ( de tijd dat je zou verbranden zonder te smeren ) = 150-450 minuten tegen de zon. Dit betekent dat je 150-450 minuten in de zon kan zitten met een Factor 15 zonder dat je verbrand. Niet langer! Je smeert dus geen extra tijd door weer opnieuw crème aan te brengen.
– Waarom dan wel om de twee uur smeren? Dit is omdat de bescherming afneemt als je in de zon bent en je huid veel vocht verliest in de zon.
– Wees niet te zuinig met je product. Breng een goede laag aan om de filters hun werk te laten doen.
– Ook zonder dat je verbrandt, zorgt UV-straling voor een verhoogd risico op huidkanker.
– Let op de sterkte van de zon, de zonkracht. Hoe sterker de zonkracht, hoe groter de kans op verbranding.

En wat nieuw is….
De KWF-commissie beveelt aan om de zomerzon niet volledig te mijden. Geregeld blootstelling aan de zon van hoofd, armen en onderarmen gedurende 15-30 minuten rond het middaguur ( 12:00 en 15:00 ) is een goede zaak!
In elk geval voor het op peil houden van de bot stofwisseling, vitamine D omzet en ook voor het tegengaan van diverse vormen van kanker.